Langkau ke kandungan utama

Cerita kenduri kahwin

Dulu-dulu(lebih kurang 25-30 tahun lepas) kalau ustaz-ustaz sentuh tentang kenduri kahwin, mereka akan mengingatkan tentang adab-adab yang perlu diberi perhatian khususnya oleh ‘tuan kenduri’. Antaranya ustaz kata, “Jangan lagi ada bersanding. Jangan bercampur lelaki perempuan. Asingkan khemah lelaki dan khemah perempuan. Joget-joget tak payah dah.” Lebih kurang macam itulah.

Masa itu masyarakat sudah mula mendekatkan diri kepada ilmu Islam. Kuliah-kuliah dan ceramah-ceramah agama semakin mendapat sambutan. Para penceramah mengambil kesempatan dari keadaan yang sangat memberangsangkan itu untuk membetulkan keadaan.

P1000964

Alhamdulillah, keadaan mula berubah. Masyarakat sudah mula meninggalkan amalan bersanding. Tetamu lelaki dan perempuan disediakan khemah yang berasingan. Ghazal parti, joget, tari menari tidak lagi menjadi agenda 3 hari 3 malam kenduri kahwin.

Namun, apa yang saya perhatikan keadaan seperti berpatah balik ke belakang. Tiada majlis persandingan, tetapi pengantin diarak ke hulu ke hilir. Habis dipandangnya akan si pengantin perempuan oleh para tetamu. Nampak macam lebih teruk dari bersanding.

Tiada lagi ghazal parti, joget dan tarian. Tapi dia pasang lagu mencucuk ke telinga sampai nak telan nasi pun tersekat di kerongkong. Macam nak pecah gegendang telinga.

Tuan rumah dah elok pasang dua khemah khusus lelaki dan perempuan. Tapi tetamu yang datang pula tak reti nak bezakan. Ikut suka dia nak masuk. Lebih-lebih lagi yang datang berpasangan. Nak berpisah sekejap pun tak boleh. Berbarislah yang perempuan bersama-sama dengan kaum Adam mencedok nasi dan lauk.

Bab ini tak boleh salahkan tuan rumah. Kalau waktu tak ada orang atau dah masuk fasa akhir majlis, tak mengapa juga. Ini masa orang tengah sesak dan padat. Terpaksalah, sentuh sana sentuh sini. Yang peliknya, si suami macam tak kisah bini dia berhimpit dengan lelaki lain nak ambil lauk, kemudian duduk sebelah atau berhadapan dengan lelaki lain dalam satu khemah. Kita pula yang rasa segan.

Perkara ini nampak macam remeh. Tapi tidak bagi saya. Bimbang nanti jika tidak dikawal, ia akan menjadi trend baru. Dan ini yang saya bimbang. Satu hari nanti, saya juga akan menjadi tuan kenduri. Saya tak mahu anak perempuan saya diarak dan dijadi bahan tontonan walaupun dia tidak disandingkan. Saya tidak mahu majlis saya dicemari dengan kedudukan lelaki perempuan dalam satu khemah berhimpit-himpit. Dan saya sangat tidak suka majlis saya bingit dengan alunan muzik yang entah apa-apa.

Ulasan

Iman berkata…
Ia, betul tu uncle...
Teman Iman, kenduri nikahnya mengikut sunnah, yang mana pengantin lelakinya berserban dan pengantin perempuannya berpurdah,,,
Tapi sayangnya, keluarga pihak pengantin perempuan tidak memahami ape itu Islam..
Jadi ade jugak lah karaoke nya, tapi nasib baik keluarga pihak lelaki memahami kerana mereka tinggal d satu tempat...
Sekarang mereka bakal menerima cahaya mata, doakan mereka semua selamat ia :-)

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se