Langkau ke kandungan utama

Imam Terawih

  1. Dulu-dulu kalau dapat solat terawih berjamaah di belakang imam yang baca laju, itulah yang paling 'best'. Bukan saja laju malah fatihah dibacanya dalam satu nafas.
  2. Itulah kriteria kejaguhan seseorang imam mengikut penilaian orang-orang kampung. Imam yang dapat menghabiskan 20 rakaat solat terawih ditambah dengan 3 rakaat solat witir dalam masa setengah jam dikira sebagai imam yang jaguh. Paling lama pun 45 minit.
  3. Macam bas ekspres lajunya. Bayangkan ketika jamaah turun untuk sujud. Berderum bunyinya seperti mahu runtuh lantai surau. Tapi itu dulu.
  4. Sekarang sudah banyak yang berubah. Sudah ramai yang kembali kepada asas dalam beribadah. Sudah ramai yang buat rujukan. Tiada lagi yang pakai main hentam atau ikut-ikut saja.
  5. Imam sekarang walau masih ada yang baca fatihah secara wasal(sambung) ayat demi ayat, tidaklah dibacanya dari mula sampai habis dengan satu nafas. Bacaan juga terkawal, tidak terlalu laju dan tidak terlalu lambat. Lambat sangat pun tak boleh juga. Nanti makmum jemu.
  6. Saya juga pernah membaca fatihah secara wasal. Dua ayat satu waqaf. Begitulah sampai habis fatihah.
  7. Tapi sejak dua tiga tahun kebelakangan, saya dah mula tinggalkan tabiat itu. Apabila saya merujuk sebuah hadis Rasulullah, Baginda tidak pernah membaca surah fatihah secara wasal antara satu ayat dengan ayat lain. "Nabi membaca surah al-Fatihah dengan berhenti setiap ayat, tidak menyambung satu ayat dengan ayat berikutnya. Begitulah seterusnya sampai selesai. Baginda tidak menyambung satu ayat dengan ayat berikutnya." (Maksud keratan hadis riwayat Abu Daud dan Sahmi. Disahkan oleh Hakim dan az-Zahabi. Baca al-Irwa' hadis no. 343)
  8. Dalam kitab al-Muktafa, 'Amr Ad-Dani diriwayatkan sebagai berkata, "Hadis ini mempunyai banyak sanad. Inilah yang pokok dalam masalah ini. Sejumlah imam salaf dan ahli-ahli al-Quran dahulu sangat senang membaca al-Quran ayat demi ayat, sekalipun ayat yang satu dengan ayat yang lain masih mempunyai satu pengertian"
  9. Tokoh hadis abad ini, Syeikh Nasiruddin al-Albani pula berkata, "Sunnah Nabi seperti ini ditinggalkan oleh sebahagian besar ahli qiraatul quran pada masa-masa ini, apa lagi yang lain(orang awam)."
  10. Saya tidak mengatakan cara bacaan seperti itu salah atau mencacatkan solat, namun adalah lebih baik jika kita dapat mengikut teladan yang ditunjukkan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Kerana Bagindalah rujukan terbaik dalam semua urusan kehidupan apatah lagi urusan ibadah.
  11. Oleh kerana itu, sungguhpun ada rakan-rakan yang menjadi imam masih dengan cara bacaan wasal, saya diamkan saja dan tetap mengikutinya sampai habis. Wallahu a'alam.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
betul..lg pn waqaf dlm surah alfatihah adalah waqaf tam..apatah lagi setiap ayat mempunyai maksud tertentu spt doa/harapan..malah setiap waqaf dipuji Allah swt..contohnya alhamdulillahi rabbil aalamiin,maka Allah jawab,sesungguhnya hambaku telah memujiku..-sekadar perkongsian..wallahua'lam

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah