Langkau ke kandungan utama

Buku Laporan MP

Seperti kebiasaan, ahli parlimen bandar Durham yang mewakili parti Buruh UK, Roberta Blackman Woods akan melaporkan aktiviti beliau sepanjang tahun lalu. Laporan di dalam bentuk akhbar mini sarat dengan laporan dan gambar dihantar ke rumah para penduduk Durham. Bahan bercetak tersebut merupakan sistem sokongan kepada laman web beliau yang dikemaskini setiap hari.

Melalui saluran-saluran tersebutlah para pengundi dan warga UK akan mengetahui aktiviti dan sumbangan ahli parlimen yang telah mereka pilih. Akhbar dan media pula tidak ketinggalan menyiarkan elaun tetap dan juga elaun tuntutan para ahli parlimen dan juga councilor (ADUN di Malaysia).

Hal seperti ini memberi peluang kepada rakyat untuk menilai sejauhmana wang cukai yang mereka bayar layak diberikan kepada para ahli politik yang dipilih. Perkara seperti ini juga membuka ruang ketelusan yang wajib ada di dalam sistem politik. Maka, berdasarkan maklumat yang ada, rakyat berhak untuk menilai para perwakilan, di pihak perwakilan pula, mereka terbuka untuk akauntabiliti.


Bukankah sistem seperti ini begitu Islamik dan juga menepati Maqasid Syari'ah.


Tiada yang tersembunyi, tiada yang istimewa, kedudukan merupakan amanah, dan amanah wajib dipersoalkan.

Mungkin di satu peringkat nanti, indeks pencapaian para ahli parlimen juga akan diwujudkan.

Bagaimana di Malaysia?

Sejauhmana anda mengenali ahli parlimen dan juga ADUN kawasan anda?


Sejauhmana anda mengetahui apa yang mereka lakukan?


Sejauhmana anda mengetahui kegiatan mereka di parlimen atau DUN?


Sejauhmana mereka membawa suara anda di parlimen atau DUN?

Sejauhmana juga anda mengetahui elaun dan juga harta yang mereka miliki?


Ini penting supaya dipastikan duit rakyat tidak disalah gunakan.


Amat malang di negara-negara Islam, sistem check and balance tidak begitu jitu. Rakyat pula tidak diberikan hak yang sepatutnya.


sumber: FFMD (Reisende)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah