Langkau ke kandungan utama

Kesungguhan salafus salih beramal dengan hadis yang dipelajari

Diriwayatkan pada suatu hari Imam Ahmad ibn Hanbal telah mendengar berita terdapat seorang ulama hadis yang tinggal di sebuah negeri yang jauh. Ulama tersebut sangat suka menyampaikan hadis kepada orang yang berkehendak.

Ketika sampai di rumah ulama tersebut, Imam Ahmad mendapati ulama tersebut sedang memberi makan seekor anjing. Lalu Imam Ahmad memberi salam dan dijawabnya salam oleh ulama itu. Tetapi ulama itu seakan tidak mengendahkannya sebaliknya terus memberi makan anjingnya. Ini menyebabkan hati Imam Ahmad menjadi hambar dan berasa kurang senang dengan sikap tidak peduli ulama tersebut terhadapnya.

Sebaik saja ulama hadis itu selesai memberi makan anjing, beliau memaling dan menghadapkan mukanya kepada Imam Hanbali seraya berkata, "mudah-mudahan kamu suka berhadapan dengan anjing." Lalu dijawab oleh Imam Ahmad, "ya".

Ulama tersebut lalu berkata kepada Imam Ahmad, "Abu Zinad telah menyampaikan berita kepada saya bahawa Abdul Rahman bin Harmaz al-A'raj telah berkata bahawa Abu Hurairah telah menyampaikan berita kepada aku, iaitu kata Abu Hurairah, Sesungguhnya Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda kepada ku, Barangsiapa memutuskan harapan orang yang berharap kepadanya, Allah akan memutuskan harapannya pada hari qiamat, maka dia tidak akan masuk syurga."

Kemudian ulama hadis itu menyambung lagi, "Di negeri kami ini tidak ada anjing dan dia datang dari negeri lain. Lalu aku takut akan memutuskan harapannya (sebab itu beliau memberinya makan anjing sepuas-puasnya sehingga kurang melayani Imam Ahmad).

Lalu berkata Imam Ahmad, "Cukuplah hadis ini buat aku." Imam Ahmad begitu terpegun sekali dengan kesungguhan ulama hadis tersebut yang bukan sahaja mempelajari hadis bahkan beramal dengan hadis yang diketahuinya.

:: Kita pun belajar juga. Ikut kuliah, ceramah, pengajian agama dsb. Tahu kelebihan solat jamaah tapi masih bersolat sendiri di rumah. Tahu ganjaran solat sunat dhuha, nak buat sekali dalam seminggu pun susah. Belajar kaifiyat sunat witir dan tahu kesungguhan Rasulullah dan generasi salafus soleh mengerjakannya, padahal kita tunggu Ramadan baru nak buat. Itu pun selang dua tiga hari sekali. Itu belum lagi bab akidah, akhlak, ekonomi dan politik.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
saya nak tanya tuan, kenapa ia jadi begitu?. Apakah mereka tidak nampak ganjaran yang dimaklukan, atau mereka keliru dengan ganjaran tersebut, kerana kerja sedikit mana mungkin dapat ganjaran yang berlipat ganda. Keikhlasan tidak mengharap balasa. Bagaimana kata tuan tentang hal ini?.
Azridul berkata…
Terima kasih saudara.

Sebenarnya orang yang menulis TIDAKLAH LEBIH BAIK dari orang yang membaca. Mengata dulang paku serpih, mengata orang SAYA yang lebih.

Suka saya menjawab soalan saudara merujuk kpd diri saya sendiri. Sikap malas dan suka bertangguh dalam beramal yang menyebabkan kita jadi begini.

Ketika kecil dulu kita belajar quran sampai khatam. Lepas khatam terus kita tinggalkan. Bila nak cuba baca, tergagap-gagap pula. Kalau nak lancar pun, surah yaasin sahaja.

Begitulah dalam hal lain. Kita belajar, kemudian bertangguh-tangguh nak beramal lalu lupa apa yang telah kita belajar.
Pang5 berkata…
Ini sindrom yang menyerang sebahagian penuntut ilmu. Rajin mengejar ilmu tapi lalai dalam beramal.

Hati-hati!

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah