Langkau ke kandungan utama

Menyapu 'jabirah' semasa wuduk

Petang tadi saya keluar ke bandar untuk menyelesaikan beberapa urusan. Setelah semuanya selesai saya singgah untuk solat asar di sebuah masjid. Kebetulan ketika saya sampai, solat jamaah baru saja disudahkan. Saya pun tidak tergesa-gesa untuk berwuduk. Saya juga tidak bercadang untuk ikut solat secara berjamaah dengan beberapa orang yang datang lewat dan mereka mengadakan jamaah baru. Dalam hal ini saya lebih selesa dengan pandangan dan pelakuan sebahagian daripada golongan tabi'in yang bersolat secara berseorangan (munfarid) andainya mereka terlepas jamaah yang pertama. Malah ada yang pulang bersolat di rumah dan berjamaah bersama isteri mereka. Antara yang berpegang dengan pendapat ini adalah Imam Sufyan, Imam Malik, Ibnul Mubarak dan Imam Syafi'e. (Rujuk Fiqh Sunnah edisi terjemahan bahasa Indonesia terbitan Pustaka al-Azhar dalam bab Solat Jamaah.)

Sebelum kaki melangkah masuk ke dewan solat, saya sempat memasang telinga menangkap perbualan dua sahabat. Salah seorangnya berketurunan India Muslim dan sudah berumur. Orangnya saya kenal dan sering melihatnya di kedai buku yang agak popular di bandar ini. Seorang lagi lelaki Melayu yang usianya agak sebaya saya. Butir bicara mereka saya amati.

Lelaki India Muslim: Saya pernah tengok orang yang tangannya berbalut, dia berwuduk dan sapu air di atas balutan.

Lelaki Melayu: Kalau air sampai ke anggota wuduk tak apa, tapi kalau tak sampai anggota tak sah. Dia kena tayammum.

Lelaki India Muslim: Tapi ramai juga yang saya tengok macam tu. Depa tak tau kut.

Setakat itu saya pun berlalu masuk. Nak masuk campur takut tak dilayan. Tambahan kalau tengok dari segi pakaian yang bert'shirt tanpa kopiah putih, siapa yang nak 'respect'. Teringatkan lama juga tak ada posting terbaru di blog, saya bercadang untuk merakamkan pengalaman ini.

Dr. Yusof al-Qaradhawi pernah menyentuh dalam Fatawa Mu'assarahnya mengenai hal ini. Katanya, "tiap-tiap sesuatu yang diletakkan di atas anggota wuduk yang luka, sama ada kain atau plaster, hal itu boleh (sah) wuduknya walaupun tanpa dibuka atau dicabut terlebih dahulu. Kerana untuk menjaga jangan sampai luka tersebut bertambah parah. Dalam bahasa Arab ia sebut 'jabirah' iaitu kain yang dletakkan dan diikatkan ke anggota badan yang luka. Caranya ialah dengan mengusap atau menyapu air ke bahagian yang berbalut pada anggota wuduk tersebut. Wuduknya sah dan solatnya tidak wajib di qada."

Kesimpulannya, terpulang kepada individu terbabit. Sama ada dia memilih untuk bertayammum atau memilih untuk berwuduk dan menyapu pada jabirahnya. Kedua-dua dibolehkan dan lebih penting solat tidak perlu di qada. Sesungguhnya ijtihad fiqh sentiasa terbuka pintunya dan luas bidangnya. Gunakan sebaiknya untuk kemudahan umat dan jangan menyusahkan. "Yassiru wa la tu'assiru". Permudahkan dan jangan menyusahkan.

Wallahu a'lam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa ada pada jawatan?

Apa ada pada jawatan? Mungkin ada segelintir orang yang bertanyakan hal ini bahkan sememangnya ada. Mereka ini tidak menunjukkan sebarang minat untuk berebut jawatan malah ditawar pun terasa berat menerimanya. Kalau setakat nak buat kerja, ahli biasa pun boleh buat. Lagi senang, tak payah sakit-sakit kepala. Hakikatnya pada jawatan ada segalanya. Selain beban dan tanggungjawab, pada jawatan itu juga ada wang, harta, kuasa, pengaruh dan glamour. Tak kira di peringkat mana sekalipun, sehingga rumah Allah juga bisa menjadi medan berebut jawatan. Masakan tidak andai perebutan itu mendatangkan hasil lumayan seperti yang diimpikan. Ada jawatan, berkuasa kita. Atau dengan jawatan boleh mengumpul wang dan harta. 'Alah', gaji ketua kampung bukan banyak pun. Tak mengapa glamournya ada. Pergi ke mana orang pandang, orang layan. Kalau kenduri orang lain makan ambil sendiri, tapi kita makan berhidang. Banyak lagi sebenarnya nikmat berjawatan. Kita biasa mendengar cerita ulama silam terlalu

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah ha

Tahlil dalam Majlis Akikah

Satu lagi program tahunan surau telah disempurnakan kelmarin dengan muafakat penduduk. Program yang saya namakan Akikah Perdana merupakan program yang diletakkan di bawah tanggungjawab saya sebagai pengerusinya. Walaupun diadakan pada 27hb. Rejab ia tidaklah sempena sambutan Isra' dan Mi'raj tetapi mengambil kesempatan negeri Kedah bercuti pada hari tersebut. Seekor lembu ditumbangkan sebagai memenuhi hajat peserta-peserta yang mengambil bahagian menjamu hampir 1000 orang yang hadir. Lebih menggembirakan apabila nasi serta lauk pauk dapat dihabiskan sama ada dimakan atau di bawa pulang, memudahkan petugas menjalankan kerja-kerja membersih dan mengemas kembali. Cuma yang agak kurang menyenangkan saya apabila dengan tidak semena-mena tuan penasihat surau yang selama ini melantik dirinya sendiri sebagai imam surau mengajak hadirin bertahlil tanpa berbincang dengan saya terlebih dahulu. Sememangnya beliau sangat mahir mengetuai majlis-majlis bacaan yasin, tahlil dan doa selamat. Se