Langkau ke kandungan utama

Menuntut Ilmu Dengan Kaset atau CD

Zaman kanak-kanak dulu, saya sering dibawa baba ke majlis-majlis ilmu khususnya kuliah maghrib. Setiap kali hadir ke kuliah, baba membawa alat perakam kaset. Saya mula menyedarinya ketika baba membawa saya mengikuti kuliah Ustaz Hasan Din Al Hafiz (kini Datuk) di Masjid Negara. Malah ramai lagi yang turut berbuat demikian.

Tidak lama kemudian, kaset-kaset pengajian mula menjadi satu industri. Ramai pengusaha lahir dari industri ini. Bagus juga. Selain membuka peluang perniagaan kepada orang-orang 'kita', ia juga memberi peluang kepada sesiapa sahaja yang tidak berkesempatan berada di majlis-majlis ilmu untuk menambah ilmu agama mereka.

Saya masih ingat nama-nama guru atau penceramah yang berada dalam senarai pilihan orang ramai untuk mendapatkan kaset-kaset pengajian mereka. Antaranya, Ustaz Ghazali Hasbullah, Ustaz Yazid Jaafar, Ustaz Ismail Kamus, Ustaz Syamsuri Ahmad dan lain-lain. Seiring dengan perkembangan teknologi, kini kaset-kaset digantikan pula dengan CD dan VCD malah boleh didapati dengan harga yang sangat murah. Orang ramai yang dahagakan ilmu dan pengajian berpeluang menambah ilmu mereka melalui CD dan VCD. Justeru tidak dapat dinafikan pengajian sama ada melalui kaset, CD atau VCD ada manfaatnya.

Namun begitu, masih terdapat kekurangannya jika dibandingkan pengajian dengan menghadirkan diri ke majlis-majlis ilmu. Menurut Syaikh Shalih bin Abdul Aziz Ali Syaikh, dengan berada di majlis ilmu dan mengikuti pengajian dari guru secara langsung seseorang itu boleh mendapat manfaat dari petunjuk gurunya melalui ucapan, pandangan, pendidikan dan pengajarannya, cara mengingatkannya, jalannya, cara menyelesaikan perkara, bagaimana ketika menghadapi suatu perkara, bagaimana cara menjawab, bagaimana berurusan dengan orang yang menyalahinya, dengan orang yang kurang baik adabnya, dengan orang-orang yang memuliakan secara berlebih-lebihan. Semua adab-adab ini diperoleh dari petunjuk para ulama dengan cara duduk menuntut ilmu dihadapan mereka.

Selain itu ada hal-hal berupa ibadah (yang dapat dicontohi dari para ulama) seperti rasa takut kepada Allah Jalla Jalaluhu. Ada manfaatnya dengan kita melihat para ulama membimbing manusia dalam beribadah, berzikir, dan kesungguhan melakukan kebaikan, kita akan terpengaruh dengan kesungguhan, istiqomah dan ketekunan ulama dalam ibadah mereka kepada Allah Jalla Jalaluhu. Ibnul Jauzi rahimahullah berkata : "Guru kami itu, tidaklah kami hadir ke majlisnya kecuali manfaat yang kami dapati dari tangisannya (karena takut kepada Allah Jalla Jalaluhu), melebihi manfaat yang kami dapati dari ilmunya."
(petikan dari Majalah Adz-Dzakhiirah Al-Islamiyyah, Edisi 02 Zulkae'dah 1423/Januari 2003 dan diterbitkan oleh Ma’had Ali Al-Irsyad Jl Sultan Iskandar Muda 45 Surabaya)

Mengikuti pengajian secara langsung juga memberi peluang untuk kita duduk bersama para penuntut ilmu lainnya dalam sebuah halaqah. Ia memberi kesan mendalam kepada jiwa yang diikat dengan hubungan kerohanian yang sangat murni lahir dari hati yang ikhlas mencari reda Allah.

Hal-hal ini memberikan pengaruh bagi penuntut ilmu. Sesungguhnya penuntut ilmu itu akan sangat terpengaruh oleh sosok keperibadian seorang guru dan akhlaknya. Sedangkan melalui kaset semata kita tidak mungkin mengetahui hal-hal seperti itu. Mendengarkan ilmu melalui kaset itu penting, akan tetapi lebih utama berguru dihadapan ulama sehingga tidak luput darinya sisi-sisi kebaikan lainnya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah