Langkau ke kandungan utama

Menjadi kreatif

Cuba kita bertanya pada diri, "apakah aku seorang yang kreatif?". Apa jawapan kita, "ya" atau "tidak"?

Profesor Dacey dari Cornell University telah mengkaji beberapa orang remaja yang dikategorikan sebagai kreatif. Kajiannya mendapati remaja-remaja tersebut menganggap diri mereka memiliki 'keistimewaan' yang tersendiri. Mereka percaya yang mereka berbeza dengan orang lain serta mempunyai kelebihan yang tidak ada pada orang lain.

Menurut remja-remaja itu lagi, mereka menjadi kreatif kerana mendapat dorongan kuat dari ibu bapa masing-masing. Mereka diberi peluang untuk belajar perkara-perkara yang mereka minati. Mereka juga digalakkan untuk banyak bergaul dan bersahabat. Ibu bapa mereka juga sering membawa mereka mengalami situasi-situasi yang boleh mencerahkan kemampuan kreativiti. (Ainon Mohd dan Abdullah Hassan. Berfikir Dalam Darjah. Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd. 1996)

Ahli-ahli psikologi berpendapat orang-orang yang kreatif adalah orang-orang yang percaya mereka kreatif. Inilah yang membezakan antara orang yang kreatif dengan orang yang tidak kreatif. Apa yang kita percayai tentang diri kita akan mempengaruhi pencapaian kita.

Apabila kita percaya diri kita seorang yang kreatif, maka kita akan menjadi orang yang kreatif. Begitulah sebaliknya. Jika selama ini kita menganggap diri kita bukan seorang yang kreatif, sebenarnya, ramai lagi yang beranggapan sedemikian. Ramai yang tidak percaya kepada kreativiti sendiri.

Setiap orang berkemampuan untuk menjadi kreatif, tetapi tidak tahu bagaimana untuk menjadi kreatif. Pakar-pakar psikologi mengesahkan seseorang boleh diajar dan belajar untuk menjadi kreatif. Sebagai permulaannya, cuba memahami apa yang dikatakan kreatif. Seterusnya mengenal pasti faktor-faktor yang menyebabkan kita tidak kreatif. Akhirnya mencari kaedah untuk menjadi kreatif.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah