Langkau ke kandungan utama

Seimbang

Dari Anas bin Malik radiyallahu ‘anhu, ia berkata:

Pernah suatu ketika Mu’az bin Jabal radiyallahu ‘anhu menjadi imam solat berjamaah. Di kalangan mereka terdapat Ibn Muhlan yang berhasrat menyirami tanaman kurmanya. Ketika sedang berlangsungnya solat, Ibn Muhlan mendapati Imam membaca surah yang terlalu panjang sedang dia ingin segera ke kebun kurmanya untuk menyelesaikan urusannya. Lalu dia mempercepatkan solatnya sehingga selesai terlebih dahulu dari solatnya Muaz dan jamaah yang lain.

Selesai solatnya, Mu’az dikhabarkan tentang seseorang yang menjadi makmum tetapi mendahuluinya. Mu’az pun berkata, “Sesungguhnya dia benar-benar seorang munafiq. Apakah patut dia mempercepatkan solatnya hanya kerana mahu menyirami pohon kurmanya?”

Ketika Ibn Muhlan mendengarkan hal itu, dia pun datang berjumpa dengan Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam untuk mengadu. Kata Ibn Muhlan, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku bertujuan menyirami pohon kurma ku, tapi aku terlebih dahulu ke masjid dan solat bersama orang ramai. Ketika solatnya terlalu lama, aku mempercepatkan solatku dan kemudian aku terus menyirami pohon-pohon kurmaku. Mu’az kemudian telah menuduh aku sebagai munafiq.”

Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam memandang Mu’az yang kebetulan turut berada di situ lalu bersabda, “Apakah kamu tukang fitnah? Apakah kamu tukang fitnah? Janganlah kamu memanjangkan solat bersama mereka. Cukuplah dengan kamu membaca سبح اسم ربك الأعلى dan والشمس و ضحها atau yang menyamai (panjangnya) dengan surah-surah itu.” -Riwayat Imam Ahmad dengan sanad yang sahih

Demikian ajaran Islam yang tidak menolak kehidupan dunia dan tidak juga mengecam kehidupan akhirat. Ia agama yang mengimbangi antara tuntutan dunia dan matlamat ukhrawi.

Wallahu a’lam

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah