Langkau ke kandungan utama

Sedutan kuliah di IQ

Dalam kuliahnya tadi, Dr. Asri terus bertegas menyeru agar dihentikan amalan politik selak kain atau mendedahkan aib lawan. Dalam usaha menyeru makruf dan mencegah mungkar, seharusnya dibezakan antara maksiat peribadi dengan jenayah umum. Kalau RM50 juta wang negara lesap, rakyat wajar mengambil peduli siapa yang bertanggungjawab. Namun sangat tidak wajar maksiat yang dilakukan secara bersembunyi dan langsung tidak memberi kesan kepada negara, pelakunya didedahkan kepada pengetahuan umum. 

Dr. Asri juga menegaskan bahawa prinsip ini diperjuangkan sejak beliau menjadi Mufti Perlis lagi. Sejak dulu beliau mengingatkan tantang bahaya tindakan mengintip salah laku seseorang yang dilakukannya secara bersembunyi. Namun ketika itu, menurutnya pihak yang paling kuat menentangnya ialah parti pembangkang. Saya masih ingat antara individu yang paling lantang mengkritik pandangan Dr. Asri ketika itu ialah Pesuruhjaya PAS Perlis. Ketika merasmikan Mesyuarat Agung PAS Kawasan Merbok, Dr. Asri disifatkannya sebagai ‘Mufti kayu’.

Menurut Dr. Asri lagi, prinsip ini bukan sekadar melibatkan isu video seks yang dikaitkan dengan DSAI sahaja malah ia termasuk juga tuduhan pembangkang ke atas DS Najib dan isu seorang Menteri dengan bekas pembantu rumah. Semuanya perlu dihentikan segera!

Dr. Asri turut mengingatkan pihak media agar tidak bersikap berat sebelah dengan menyiarkan ucapan parti kerajaan sahaja dan menafikan hak parti pembangkang. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah