Langkau ke kandungan utama

Membendung jalan menuju syirik

Islam telah berusaha dengan pelbagai cara di samping menghancurkan jalan-jalan yang membawa umatnya kepada syirik atau menyerupai perbuatan golongan musyrikin.

Antaranya kita menemui ketegasan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam menolak sikap yang berlebihan dalam menghormati Baginda. Justeru Baginda mengingatkan para sahabat-Nya melalui sabdaan yang bermaksud, “Janganlah kamu menyanjungi diriku seperti orang-orang Nasrani menyanjungi Isa ibn Maryam. Dan katakan (bahawa aku ialah) Hamba Allah dan utusan-NYA.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Ibnu ‘Abbas radiallahu ‘anhuma, (maksudnya) “Bahawa seorang lelaki pernah berkata kepada Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam: Apa yang dikehendaki engkau dan Allah? Lalu Nabi menyanggah (dengan berkata): Apakah engkau telah menjadikan aku sebagai sekutu Allah? Katakanlah: Apa yang dikehendaki Allah saja.”(an-Nasaa-i)

Pernah berlaku satu peristiwa di zaman Rasulullah, orang-orang mukmin diganggu seorang munafik. Lalu orang-orang mukmin tadi berkata, “ayuh kita minta pertolongan dari Nabi dari gangguan orang munafik. Lalu Nabi bersabda kepada mereka, “sesungguhnya janganlah kamu meminta pertolonganku tetapi mintalah pertolongan Allah.” (Riwayat oleh Thabrani)

An-Nasaa-i melaporkan dari Anas radiallahu ‘anhu, bahawa sekumpulan manusia telah berkata: “Wahai Rasulullah, wahai orang yang paling baik dan anak dari orang yang paling baik, wahai tuan kami dan anak dari tuan kami.”

Lalu Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam mengingatkan: “Wahai manusia! Berkatalah dengan bahasa kalian. Dan janganlah sekali-kali syaitan diberi kesempatan menghina kalian. Aku adalah Muhammad hamba Allah dan utusan-NYA. Aku tidak suka kamu  meyanjungi aku melebihi dari apa yang Allah tetapkan ke atasku.” (Riwayat an-Nasaa-i)

Demikian Nabi mengajar para sahabat dan orang-orang pada zaman Baginda agar memberikan hak kepada yang berhak. Ada pun hamba itu ialah hamba dan selamanya hamba manakala Tuhan itu adalah Allah.

Ramai orang yang cenderung memuji dan memuja pemimpin mereka. Ada pujian yang dibuat secara ikhlas dan tidak sedikit juga pujian yang bermaksud mengampu dan mencari kedudukan. Lalu bagaimana kalau pemimpin itu seorang Nabi bahkan Nabi yang paling utama? Tentu sekali hasrat ingin memuji dan memuja membuak-buak dari sanubari umat dan pengikut yang sangat mengasihiNya.

Namun Nabi tetap mengingatkan mereka agar jangan melampaui batas sehingga menyamakan pujian ke atasNya dengan pujian ke atas Allah. Kerana pada pujian itu terkandung syirik tanpa disedari.

Ulasan

Iman berkata…
assalamualaikum...
betul tu,sekarang kebanyakkan manusia menganggungkan kehebatan dunia dr kehebatan Allah SWT...
mereka membenarkan dgn hati mereka bhawa kerja yg memberi rezeki kpd mereka, bukan Allah...
Kerja ape2 pun, tetap rezeki itu datang dr Allah...
Pang5 berkata…
Dalam majlis2 rasmi yang dihadiri oleh orang2 besar atau ketua2 jabatan sering kita disuruh berdiri ketika para pembesar atau ketua2 masuk ke dewan.

Sedangkan Nabi sendiri pernah melarang para sahabat berdiri ketika menyambut Baginda.

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah