Langkau ke kandungan utama

Waris kurang ajar

Pada suatu pagi, hari Khamis sekitar jam 7.45 hingga 8.15 pagi.

Saya berada di padang sekolah mengendalikan kelas Pendidikan Jasmani Tahun Dua. Pada waktu yang sama ada empat lagi guru yang turut mengendalikan kelas PJ masing-masing. Dengan kata lain ada empat kelas sedang mengikuti kelas PJ serta satu pasukan bola jaring sekolah yang sedang mengikuti latihan di bawah bimbingan Penolong Kanan HEM.

Sedang saya asyik memberi arahan dan menunjuk cara, seorang waris murid datang bertanyakan PK HEM. Saya lalu menunjukkan kedudukan PK HEM yang sedang melatih murid bermain bola jaring di hujung padang sana. Saya mengira dia mungkin ada urusan penting yang mahu segera diselesaikan. Tetapi saya langsung tidak menyangka bila dia kemudiannya menghidupkan enjin motornya lalu memasuki kawasan padang sekolah yang dipenuhi dengan murid-murid dan guru mereka tanpa sedikit pun perasaan malu dan hormat. Dari jauh saya melihat bagaimana dia bercakap dengan PK saya dengan tidak turun dari motor seolah-olah sedang berbual dengan kawan-kawan tepi jalan. Hanya satu yang terlintas dalam fikiran saya melihat aksi tidak senonoh seorang bapa (mungkin datuk) yang sudah berusia itu iaitu dia seorang yang kurang ajar.

Dalam kelas berikutnya saya menceritakan keadaan yang berlaku kepada murid Tahun 6 sebagai set induksi bagi memulakan pelajaran Adab. Saya teringatkan potongan kepada sebuah hadis Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam yang bermaksud "................ kalau tiada lagi rasa malu, berbuatlah sekehendak mu." Kesimpulannya, kalaulah dia masih ada perasaan malu walau sedikit, dia tidak akan sesekali melakukan tindakan yang telah mencemarkan maruah dirinya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah