Langkau ke kandungan utama

Tempoyak budu.

Sudah lama saya mengidam makan nasi dengan ulam cicah tempoyak campur budu. Satu ketika dulu, saya pernah menggemparkan kantin Maktab Perguruan Kota Bharu dengan bau tempoyak sehingga semua mata berpaling ke arah saya. Apa lagi kalau bukan baunya yang masam-masam kewangian. Itulah kali terakhir saya menikmati keenakan tempoyak dan budu yang digaul bersama.

Saya pernah berkongsi rasa dengan seorang jiran dengan bercerita mengenainya. Selepas mencuba beliau mengakui keenakannya. Sejak itu juga, beliau tak lupa menghadiahkan saya sebotol budu yang dibelinya kalau sesekali turun ke Kelantan.

Dua tiga hari lepas, saya terpandang sebekas tempoyak di dapur rumah emak. Kebetulan di rumah pula telah tersedia sebotol budu yang belum sampai setengah diusik. Apa lagi, mulalah berkecur. Dengan penuh diplomasi saya mula dengan menanyakan kalau-kalau ada ulam yang di tanam sekitar rumah. Selepas minta ulam, buat-buat tanya kalau-kalau ada asam durian. Kalau dah namanya emak, mana sanggup tengok anak kempunan nak makan tempoyak.

Tanpa membuang masa, saya pun bermula dengan sesudu besar tempoyak dan dua sudu besar budu lalu digaulkan bersama dalam piring kecil. Kemudian saya rendamkan ulam yang entah apa namanya lalu dengan perlahan-lahan saya masukkan ke dalam mulut dan mengunyahnya perlahan-lahan. Menikmati. Empat kali suap, dah selesai. Saya ulangi langkah yang pertama tadi. Dan ulang dan ulang sampai habis dua pinggan nasi. Bakinya saya simpan dalam peti ais untuk misi melepaskan kempunan tempoyak budu pada keesokannya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah