Langkau ke kandungan utama

Rela jadi Wahabi

Ada sebuah surau. Letaknya dalam satu kawasan perumahan. Berhampirannya ada sebuah resort dan sebuah taman tema air. Setiap pagi Jumaat diadakan kuliah agama di surau tersebut. Program ini mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dari penduduk sekitar bandar SP. Tambahan lagi ustaz-ustaz yang didatangkan untuk mengisi slot bukan calang-calang ilmunya. Termasuk juga seorang Tuan Guru dari tanah seberang.

Pada satu pagi, ketika sesi soal jawab, ustaz yang mengajar pada pagi tersebut telah disoal mengenai kedudukan doa qunut dalam solat Subuh. Persoalan yang dikemukakan seputar status hadis yang dijadikan dalil. Sama ada Nabi dan para sahabat ada membacanya. Sama ada kita patut membacanya atau meninggalkannya.

Respon pertama yang keluar dari mulut ustaz yang ditanya, "amboi, soalan pun dah macam Wahabi." Sudah tentu disambut pula dengan derai tawa hadirin yang lain.

Masya Allah! Tak sangka pula rendah sekali mentaliti ustaz ini. Saya tidak berapa kenal dia. Tapi kata orang dia lulusan Al-Azhar. Kalaulah mencari kebenaran untuk memastikan sesuatu amalan itu sahih atau daif dianggap Wahabi, saya rela menjadi Wahabi. Rupa-rupanya Wahabi yang dianggap serong oleh sebahagian masyarakat, sebenarnya golongan yang suka kepada yang benar dan sahih. Kalau mengikut pandangan ustaz tadilah.

Berbalik kepada jawapan ustaz tadi. Selepas diterangkan kedudukan doa qunut serta status hadis berkaitan(hadis yang dijadikan sandaran berstatus daif kerana terdapat seorang rawi yang kurang dipercayai) maka dibuatnya kesimpulan, "Walaupun Nabi dan para sahabat Baginda tak membacanya tetapi oleh kerana kita bermazhab Syafi'e kenalah baca qunut sebab ikut Imam Syafi'e." Begitulah lebih kurang jawapan yang diberikan ustaz.

Kesimpulannya, ikut Imam Syafi'e lebih penting dari ikut Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam. Tapi bila datang Maulid, salawat bagai nak rak. Ceramah sampai timbul urat leher suruh orang ikut Nabi. Bila dah habis Maulid, ajak orang ikut Imam Syafi'e pula.

Itu pun kalau betul-betul ikut Imam Syafi'e. Beliau pun bukan orang sebarangan. Beliau digelar Naasir as-Sunnah atau Pembela Sunnah. Cuma beliau bukan maksum untuk tidak melakukan kesilapan. Tapi orang kita mengaku saja ikut Imam Syafi'e, tapi dalam banyak hal entah Md. Syafi'e pula yang mereka ikut.

Imam Syafi'e tidak mengajar lafaz Usolli sebelum sembahyang. Imam Syafi'e juga tidak pernah suruh zikir beramai-ramai selepas solat. Sebaliknya ustaz yang kata kena baca doa qunut dalam solat Subuh mengikut mazhab Syafie, dia ber'usolli' dan berzikir kuat. Hah, syafie mana ni???

Dalam Mazhab Syafi'e tidak ada tahlil, kenduri arwah, bacaan Quran untuk arwah, kenduri doa selamat, baca Yaasin malam Jumaat, baca Yaasin malam Nisfu Syaaban, bacaan berzanji, marhaban dan entah apa lagi karut marut yang dicipta atas nama agama. Habis tu, syafie mana pula yang ajar ni???

Guru Imam Syafi'e iaitu Imam Malik telah mengungkapkan satu kata-kata yang cukup mengesankan bagi mereka yang benar-benar mencintai Rasul dan berusaha memelihara kesucian ajaran Baginda, "perkara-perkara yang tidak menjadi agama(ibadah) pada zaman Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam tidak akan menjadi agama(ibadah) sampai hari Qiamat."

Sesungguhnya bagi setiap perkara yang berkaitan agama, kembalikan ia kepada yang berhak iaitu Allah dan Rasul-NYA.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah