Langkau ke kandungan utama

Iktikaf dan solat malam

Kata nak berqiamullail selepas terawih. Tapi dah buat solat witir. Dari tuan imam, pengerusi surau dan para jamaah dah pun bersolat witir. Kalau ikut apa yang Baginda Rasulullah sabdakan witir itu penutup bagi solat sunat dan hanya satu witir sahaja untuk satu malam. Bukan macam sesetengah ustaz kata yang witir boleh tutup dan buka semula. Mungkin itu sebabnya mereka ini tak kisah solat witir awal-awal, nanti boleh buka semula kut? Aduh, manusia sekarang bukan setakat kereta, motor, mesin yang nak di'modify', ibadah pun nak 'modify' juga. Sepatutnya tuan imam boleh umumkan penangguhan solat witir manakala bagi yang tidak berhajat untuk mengikuti qiamullaill bolehlah meneruskan solat witir sama ada di masjid atau di rumah masing-masing.

Seperkara lagi dalam bab qiamullail, Nabi tak pernah pula adakan majlis solat malam secara berjamaah. Memang Nabi mengutamakan iktikaf di masjid dan solat malam terutamanya pada 10 malam terakhir Ramadan dan menganjurkan para sahabat Baginda berbuat demikian, tapi Nabi tak buat macam kita buat. Solat berjamaah, zikir dan bertasbih ramai-ramai dengan suara yang kuat disertai doa yang diselangi tangisan yang menghibakan bukanlah cara Nabi.

Datanglah beriktikaf di masjid beramai-ramai. Bersolatlah dan berzikirlah sendirian dengan suara yang perlahan agar tidak mengganggu saudara kita yang lain yang sedang beriktikaf sama. Kemudian berdoalah dan pohonlah apa saja yang kita hajati. Hanya kita saja yang tahu hajat sendiri. Orang lain tak tahu. Tuan imam pun tak tahu. Jadi untuk apa kita biarkan orang lain berdoa untuk kita.

Menjelang waktu sahur atau badan berasa letih atau rasa dah cukup solat malam itu, akhirilah dengan solat witir.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah