Langkau ke kandungan utama

Kritikan

Kritikan merupakan satu perkara biasa dalam kehidupan. Selagi bernama manusia kita tidak akan terlepas dari dikritik dari setiap tindakan yang dilakukan. Kita biasa mendengar cerita yang kononnya dinisbahkan kepada Luqman al-Hakim. Beliau yang menunggang keldai dikritik kerana membiarkan anaknya berjalan kaki. Lalu anaknya pula menunggang keldai, dikritik juga kerana si ayah dibiar berjalan kaki. Lalu kedua-duanya naik di atas keldai, dikritik juga kerana menyiksa haiwan. Kadua-duanya turun dan berjalan, dikritik juga kerana ada keldai tapi dibiarkan tanpa ditunggang. Pendek kata, kita sukar menutup mulut semua orang untuk menerima saja tindakan yang kita lakukan.

Ketika ada pihak yang bersetuju, tetap akan ada pihak yang menentang. Ketika ada pihak yang melihat setiap tindakan yang kita ambil itu satu kebaikan, akan tetap ada pihak yang melihat tindakan tersebut akan membawa kecelakaan. Namun untuk terus melabelkan pihak yang tidak bersetuju itu sebagai penentang dan berhati busuk adalah sangat tidak wajar.

Dalam hal ini, kita perlu memerhatikan terlebih dahulu siapa yang mengkritik dan bentuk kritikan. Kritikan itu mungkin datang dari rakan, musuh atau orang tengah yang tidak berpihak.

Ada kritikan yang membina. Ada kritikan yang bermaksud membetulkan kesilapan. Ada juga kritikan yang bertujuan menjatuhkan pihak yang dikritik. Soal ikhlas atau tidak terserah kepada Allah Yang Maha Mengetahui. Justeru pendekatan terhadap kritikan itu mesti didahului dengan menilai bentuk kritikan yang dilontarkan. Jangan terburu mengecam atau memulang paku buah keras. Bimbang kalau kritikan itu datangnya dari hati yang ikhlas, rugilah padahnya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah