Langkau ke kandungan utama

Salah ibu mengajar

"Jom balik. Sembahyang di rumah pun sah!" Panggil salah seorang waris yang sedang menunggu untuk mengambil anaknya dari sekolah. Sedang si ibu sangat maklum tentang jadual solat zohor berjamaah puteranya. Bimbang ditinggalkan, terpaksa pula berjalan kaki, maka pulanglah si anak membonceng motosikal bersama ibunya. Pulanglah dia dan solatlah dia di rumah kerana ibunya mengajar "sembahyang di rumah pun sah."

Anak ini pula bila dewasa berkemungkinan akan terus berpegang dengan ajaran ibunya "sembahyang di rumah pun sah." Tidak mustahil malah menjadi pegangan sekian banyaknya manusia muslim hari ini. Lihatlah masjid-masjid dan surau-surau yang kosong. Berbanding dengan jumlah penduduk, tidak sepatutnya ada satu atau dua saf saja. Mana yang lain? Di mana lagi kalau tidak di rumah. Mereka bersolat juga kerana "sembahyang di rumah pun sah."

Di masjid dan surau, tuan-tuan guru dan ustaz-ustaz mengajar tentang kelebihan solat jamaah, mengingatkan tentang Rasulullah yang tak pernah solat fardu tanpa berjamaah dan menyampaikan ancaman Rasulullah ke atas orang yang tidak bersolat jamaah. Para pengunjung masjid dan surau mendapat tambahan ilmu yang menguatkan keyakinan betapa perlunya solat didirikan secara berjamaah.

Sedang mereka yang tidak ada hati dan perasaan ke masjid, kosong dengan ilmu dan maklumat baru dan berterusan selesa dengan "sembahyang di rumah pun sah."

Kali ini bukan lagi salah ibu mengandung tapi salah ibu mengajar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah