Langkau ke kandungan utama

Tanggungjawab memelihara jamaah

Anta sokong siapa?

Anta setuju dengan kerajaan perpaduan?

Tidak susah untuk menjawab tetapi sukar untuk mengungkapkan. Takut nanti disalah erti.

Itu semua tak penting. Mereka semua pemimpin kita. Sebarang isu yang berbangkit terutamanya melibatkan kepentingan parti dan ummah pasti akan terlebih dahulu melalui fasa perbincangan sebelum ia diputuskan. Maka kewajipan ahli menerima keputusan pimpinan. Kalau tak setuju juga, mufaraqah sajalah.

Ia tidak juga bererti ahli tidak berhak menyatakan pandangan biarpun sekadar berlegar sekitar kedai-kedai kopi. Namun pastikan setelah ia melalui proses-proses berikut:

1) Menghormati semua pemimpin bermula dari Mursyidul Am, Presiden, Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden dan AJK keseluruhannya tanpa membezakan antara seorang dengan seorang yang lain.

2) Pastikan maklumat-maklumat yang diperolehi benar-benar datangnya dari mulut pimpinan. Bukannya khabar yang ditiup angin dari satu kedai kopi ke satu kedai kopi.

3) Berhati-hati dengan perkhabaran yang diterima dari media milik UMNO/BN yang selama ini tidak pernah menyebelahi dan menguntungkan selain berniat menghancurkan perpaduan PAS dan rakan-rakan.

4) Meyakini bahawa semua pemimpin sangat menyayangi jamaah dan tiada dalam hati mereka niat untuk menghancurkan jamaah.

5) Meyakini kebijaksanaan pucuk pimpinan bagi membincangkan permasalahan ini seterusnya menerima keputusan dengan tekad memelihara kesatuan jamaah.

6) Beri ruang dan peluang untuk pemimpin membuat penjelasan sebelum membuat kritikan terhadap mereka.

7) Pastikan kritikan kita dibuat atas dasar kecintaan kepada Allah, Rasul dan Islam.

Semoga Allah memelihara keutuhan jamaah yang kita sama dokongi ini. Segala kekeliruan yang timbul ini dapat segera dileraikan dan menjadikan setiap ahli lebih matang mendepani cabaran masa depan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah