Langkau ke kandungan utama

TV3 yang bodoh.

TV3 sekali lagi tampil menunjukkan kebodohannya. Kali ini dengan mengulas kenyataan Dato' Seri Abul Hadi Awang tentang hukum mengumpat. Bagi yang mengerti tentang hukum hakam ia bukanlah satu isu sebenarnya. Sememangnya bab mengumpat atau 'ghibah' yang diharuskan ada dibicarakan oleh al-Imam an-Nawawi dalam kitab tersohornya, 'Riyadhus Solihin' pada bab yang ke-256. Jadi, apa yang nak dihairankan. Namun kerana kurangnya maklumat dan pemerhatian ke atas ilmu-ilmu Islam dan sumber-sumbernya, TV3 dengan bangganya telah menjelaskan kepada rakyat Malaysia bahawa mereka memang bodoh. Lagi pun, bukankah TV3 dan sekutunya dari RTM dan media massa yang lain juga selama ini menjadi juara mengumpat khususnya kepada musuh-musuh politik taukeh mereka.

Sepatutnya kenyataan Presiden PAS boleh dijadikan panduan untuk mengkategorikan jenis-jenis umpatan yang pernah mereka lemparkan. Untung-untung ada juga yang harusnya, maka teruskan jika dirasakan ia dapat menyelamatkan negara dari kerosakan. Kalau dah jatuh haram pula, tinggalkan sajalah. Selain itu, cubalah bezakan antara mengumpat dan fitnah. Mengumpat ada ketikanya harus dan ada ketikanya haram. Tapi, fitnah selamanya haram dan berdosa besar dan tidak terampun selagi tidak tidak diampunkan oleh mangsa fitnah. Baik mengumpat atau fitnah kedua-duanya sinonim dengan TV3.

Walau apapun diperkatakan, TV3 adalah TV3. Bersikap bodoh untuk memperbodohkan orang lain. Berbuih mulut pun, keadaan sukar berubah. Pengajaran terbaik buat mereka ialah undi untuk perubahan. Peluang sudah ada di depan mata. Perubahan ini penting untuk kesejahteraan akal kita. Sanggupkah lagi kita diperbodohkan setelah sekian lama diperlakukan sedemikian. Sementara itu ............ kalau perlu boikot, boikotlah!



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah