Langkau ke kandungan utama

Hilangnya fungsi masjid

( sekadar hiasan )
Dr. Mohd Asri bin Zainal Abidin, Mufti Perlis sudah mula mendapat tempat dalam program Bicara Mufti yang disiarkan RTM pada setiap pagi jam 6.30 – 6.45. Ini satu perkembangan yang baik. Walaupun banyak pihak kurang menyenangi cara dan pembawaan beliau, tetapi kedudukan dan peranannya sebagai mufti salah sebuah negeri dalam persekutuan harus diterima semua pihak. Maka, selayaknya beliau diberi ruang untuk berbicara dalam program tersebut.

Pagi itu ( 22.01.2008 ), kali kedua saya mengikuti bicara Mufti Perlis di tv. Seperti biasa, beliau tampil dengan idea tajdidnya. Menyarankan supaya fungsi masjid diperbetulkan.

Masyarakat hari ini seakan meminggirkan masjid. Masjid tidak lagi menjadi pusat penyatuan masyarakat dan ummah. Orang ramai tidak berminat untuk berkumpul di masjid. Salah siapa? Orang-orang masjid pula lebih suka berklik-klik. Ada klik masjid, ada klik kedai kopi, ada klik padang bola dan berbagai lagi. Yang jarang ke masjid tidak boleh masuk dalam klik masjid. Tambahan lagi, mereka ini pasti akan dipandang sinis apabila sesekali menjejakkan kaki ke masjid. Siapa yang harus dipersalahkan jika selepas itu masjid terus sepi dari kunjungan lantaran layanan pahit yang diterima.

Sudah lama masjid hilang peranannya sebagai pusat penyebaran ilmu. Bukannya tidak ada kuliah, tetapi kuliah-kuliah yang disampaikan hanya memfokuskan persoalan tentang tauhid, fiqh, tasawuf atau ringkasnya hal-hal yang berkaitan fardu ain sahaja. Sehubungan itu, SS Mufti Perlis mencadangkan supaya diperluaskan bentuk penyampaian kuliah kepada ilmu-ilmu kifayah seperti ilmu muamalat atau ilmu perniagaan, sains, teknologi maklumat, bahasa dan sebagainya. Cuba bayangkan selepas solat Maghrib, ada guru yang mengajar bahasa Inggeris di surau. Esoknya pula ada guru yang mengajar komputer, ilmu ekonomi, falsafah atau sejarah perjuangan rakyat Malaysia menuntut kemerdekaan. Maka masjid kembali kepada zaman kegemilangannya sebagai pusat penyebaran ilmu yang telah melahirkan ilmuwan-ilmuwan besar seperti al Khawarizmi, Ibn al Khaldun, Ibn Sina, Ibn Rusyd dan ramai lagi. Nama-nama besar ini bukan sahaja alim dalam bidang agama malah saintis tersohor di mata dunia. Mereka bukan sahaja menimba ilmu di masjid malah turut menjadikan masjid untuk mereka menyebarkan ilmu kepada orang ramai.

Masjid akan menjadi tempat berkumpul pencinta-pencinta ilmu dari berbagai golongan dan peringkat manusia untuk mendengar ilmu yang disampaikan dan bersifat global pula. ATAU PUN, memang sudah diagendakan masjid hanya ditetapkan untuk golongan pencen atau datuk tua yang setia menghuni tiang-tiang masjid.

Pihak masjid turut dicadangkan supaya menganjurkan kelas-kelas tuisyen untuk pelajar-pelajar sekolah. Apabila masuk waktu solat, pelajar yang mengikuti tuisyen akan turut serta bersolat secara berjamaah. Secara tidak langsung bilangan jamaah masjid bertambah dan fungsi masjid menjadi lebih luas dalam memenuhi tuntutan jamaah dan ummah.
Semoga masjid tidak lagi sepi dan lengang. Lebih tiang dari orang. Wassalam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah