Langkau ke kandungan utama

Susah nak jawab ni!

Dalam kuliah yang lepas di surau al-Muhtadin, saya ditanya tentang sambutan Maulidur Rasul. Sebelum menjawab saya sempat bergurau, “Eh, mana ada saya sentuh tentang Maulid Nabi pun! Susah nak jawab soalan ni.” Memang malam itu saya membaca hadis pertama dari himpunan hadis-hadis Matan Arba’in iaitu hadis Saidina Umar ibn al-Khattab radhiyallahu ‘anhu mengenai niat dalam amalan. Tapi saya ada menyentuh tentang permulaan tahun hijrah yang bermula pada zaman Umar dan kedudukan doa awal dan akhir tahun. Saya turut menegur adat orang melayu ketika bersolat terawih yang memberi gelaran Amirul Mukminin kepada Saidina Abu Bakar. Sedangkan bermulanya gelaran Amirul Mukminin ialah pada zaman Saidina Umar. Maka persoalan sebenarnya yang mahu dibangkitkan ialah asal sambutan Maulidur Rasul.

P1020081 P1020082

Sudah terlalu banyak diperkatakan tentang hal ini. Saya percaya sahabat saya yang bertanya pun arif mengenainya. Mungkin sekadar menghangatkan perbahasan. Bimbang hangatnya nanti sukar dikawal, saya cepat-cepat merendahkan suhunya. Risikonya tinggi jika cuba menyentuh sesuatu yang sudah berakar umbi dalam budaya masyarakat. Saya pun perlahankan rentak.

Sambutan seumpama ini tidak pernah berlaku pada zaman Nabi mahupun pada zaman sahabat, tabi’en dan tabi’u at-tabi’en. Maka sambutannya bukan satu bentuk ibadah. Imam Malik pernah berkata, “apa yang tidak menjadi agama pada zaman Rasulullah, ia juga tidak menjadi agama selepas zaman Baginda.” Kalau sambutannya bukan ibadah, berarak sambil berselawat pun bukan termasuk ibadah. Maknanya kalau tak sambut dan tak berarak pun tidak menjadi hal. Bahkan berarak dan berselawat riuh rendah pada hari tersebut juga tidak menjamin pahala kalau niatnya tertumpu kepada menyambut Maulidur Rasul. Tapi kalau nak berarak juga, silakanlah!

Lebih kurang macam tu lah jawapannya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah