Langkau ke kandungan utama

Ucapan selamat di Hari Raya


  1. Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah telah ditanya mengenai ucapan selamat pada hari raya. Maka jawabnya, "Ucapan pada hari raya itu ialah seseorang mengucapkan kepada rakannya yang lain ketika bertemu selepas mengerjakan solat Eid dengan ucapan 'Taqabbalallahu minnaa wa minkum (تقبل الله منا ومنكم).' Ertinya, 'Semoga Allah menerima dari kami dan dari kamu semua.'
  2. Telah diriwayatkan dari sekelompok sahabat radhiallahu 'anhum bahawa mereka mengucapkan perkara yang sama. Dan para Imam seperti Imam Ahmad memberi rukhsah untuk melakukannya.
  3. Namun Imam Ahmad juga berkata, "Aku tidak pernah memulai mengucapkan selamat kepada seseorang, tetapi jika ada orang mendahului memberi ucapan kepadaku, aku akan menjawabnya. Demikian kerana menjawab ucapan selamat itu bukanlah sunnah yang diperintahkan dan tidak juga dilarang. Sesiapa yang mengerjakannya maka baginya ada contoh dan sesiapa yang meninggalkannya juga baginya ada contoh. Wallahu a'lam. (Majmu' al-Fatawa 24/253)
  4. Al-Jalal as-Suyuthi menyatakan dalam risalah "Wushul al-Amani bi Ushul at-Thani " beberapa atsar yang berasal lebih dari satu ulama Salaf yang di dalamnya ada menyebut ucapan selamat.
  5. Al-Hafiz Ibn Hajar meriwayatkan dari Jubair bin Nufair dengan isnad yang hasan, katanya: "Para sahabat Nabi sallallahu 'alaihi wasallam ketika bertemu pada hari raya, mereka berkata kepada yang lainnya 'Taqabbalallahu minnaa wa minka (semoga Allah menerima dari kami dan dari kamu). (Fathul Bari 2/446)
  6. Ibn Qudamah meriwayatkan perkataan dari Muhammad bin Ziyad yang bermaksud, "Aku pernah bersama Abu Umamah al-Bahili dan beberapa orang sahabat Nabi. Bahawa mereka seusai mengerjakan solat 'Eid, sebahagian mereka mencucapkan kepada sahabat yang lain Taqabbalallahu minnaa wa minka. (al-Mughni 2/259). Berkata Imam Ahmad, isnadnya baik.
  7. Mengenai ucapan "Kullu 'aamin wa antum bikhair-كل عام وانتم بخير " seperti yang dilakukan oleh kebanyakan orang, ia adalah tertolak dan tidak diterima.

::Disalin dari buku Ahkaamu al-'Eidaini fi al-Sunnah al-Mutahharah, edisi Indonesia "Hari Raya Bersama Rasulullah" oleh Syeikh Ali bin Hasan bin Ali Abdul Hamid al-Halabi al-Atsari. Terjemahan Ummu Ishaq Zulfa Husein. Pustaka al-Haura'

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tokoh Radikal Dalam Sejarah Kemerdekaan Negara

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Ismail bin Dato Abdul Rahman pernah menyatakan dalam ucapannya ketika menerima Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang di Konvokesyen Universiti Sains Malaysia (1973), " bahawa sekalipun kemerdekaan telah dicapai oleh golongan moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan ". Ini membuktikan bahawa sumbangan dan pengorbanan golongan radikalisme Melayu amat bermakna dan tidak ternilai pentingnya. Merekalah tokoh politik nasional yang mampu menggegarkan kedudukan rejim British dan juga golongan elit Melayu. Gerakan Berhaluan Kiri atau lebih dikenali dengan panggilan radikal bermotifkan perjuangan mengusir penjajah British dari Tanah Melayu. Mereka memilih cara tidak berkompromi dengan penjajah. Berbeza dengan politik berhaluan kanan yang bekerjasama dengan penjajah dikenali sebagai moderate seperti UMNO. Siapakah mereka yang termasuk dalam g

Memenuhi kehendak(Iradah) Allah.

Berdasarkan buku teks Pendidikan Islam Tahun 5, maksud Iradah dijelaskan sebagai Allah berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu. Dalil kepada sifat Iradah diambil dari ayat 16 surah al-Buruj yang bermaksud " Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-NYA " Hujan, panas, peredaran planet malahan gempa bumi dan tsunami semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Kejadian-kejadian tersebut juga menggambarkan betapa patuhnya makhluk-makhluk Allah tersebut melaksanakan kehendak Khaliqnya. Begitulah penerangan yang sepatutnya. Bukan dengan membandingkan kehendak manusia dengan kehendak Allah seperti yang terkandung dalam buku teks, sebaliknya membandingkan kepatuhan manusia dalam melaksanakan perintah dan kehendak Allah dengan kepatuhan makhluk Allah yang lain. Perlu ditekankan juga berbanding manusia yang terlalu kerdil, makhluk-makhluk tersebut juga lebih besar dan hebat penciptaannya. Panas yang membahang, hujan yang mencurah bumi, matahari yang terbit

Tulang atau lebihan daging korban dan akikah

Mungkin agak terlewat untuk saya berbicara mengenai tajuk ini memandangkan musim korban sudah pun berakhir. Namun saya percaya masih terdapat saki baki daging korban yang masih menjadi hidangan kita dalam beberapa hari ini. Di samping itu saya juga masih tidak terlepas dari pertanyaan beberapa kenalan mengenai bagaimana harus diperlakukan ke atas tulang dan lebihan daging yang menjadi korban atau akikah. Tanpa menafikan tentang kefahaman yang dibawa sejak berzaman tentang wajibnya menanam tulang dan sisa daging sama ada mentah atau yang telah di masak, saya bersyukur kerana didedahkan dengan pandangan yang berbeza dan meyakinkan sekaligus memadam kekaburan terhadap pandangan terdahulu yang menyusahkan. Tidak ada dalil sahih yang memerintahkan agar menanam tulang dan lebihan daging aqiqah atau korban. Mungkin ini merupakan amalan tradisi masyarakat Nusantara yang sentiasa menjaga kebersihan. Ada pun dalil yang menjelaskan tentang tulang dan lebihan dagingnya merujuk kepada sebuah